Науково-педагогічні працівники факультету фізичного виховання та спорту – учасники круглого столу «Фітнес-освіта майбутнього: компетентності, стандарти, тенденції»

22 травня 2025 року у рамках ініціативи Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди відбувся міжнародний круглий стіл на тему «Фітнес-освіта майбутнього: компетентності, стандарти, тенденції». Цей захід став платформою для обговорення актуальних викликів та перспектив розвитку фітнес-індустрії. Науково-педагогічні працівники кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної та масової фізичної культури ПНПУ імені В.Г. Короленка, взяли активну участь як у пленарному, так і в секційних засіданнях.

З вітальним словом до учасників звернулася Юлія ГОЛЕНКОВА, кандидатка наук з фізичного виховання та спорту, доцентка кафедри спортивно-педагогічних дисциплін і фітнесу ХНПУ імені Г.С. Сковороди та модераторка круглого столу. Юлія Валеріївна акцентувала увагу на тому, що в контексті сучасних глобальних викликів, пов’язаних зі змінами способу життя, зростанням поширеності хронічних неінфекційних захворювань та збільшенням тривалості життя населення, фітнес-освіта в Україні набуває стратегічного значення. Вона підкреслила, що фітнес-освіта є не лише інструментом професійної підготовки висококваліфікованих фахівців для динамічно зростаючої фітнес-індустрії, а й ключовим засобом формування культури здоров’я, гармонійного фізичного та психічного розвитку особистості, а також запобігання соціально детермінованим девіантним явищам. Було наголошено, що ця освіта має відповідати не лише поточним потребам суспільства, а й прогнозувати потреби завтрашнього дня, ґрунтуючись на інноваційних підходах до формування професійних компетентностей.

Цінним досвідом підготовки фітнес-тренерів поділилися польські колеги: докторка Аґнєшка СУПІНСЬКА-СТЕНЦЕЛЬ і докторка Аґнєшка ЗАБРОЦЬКА, викладачки кафедри гімнастики, танцю та музично-рухових вправ Академії фізичного виховання та спорту імені Єнджея Снядецького у м. Гданську. Науковиці зазначили, що у системі фітнес-освіти Польщі дедалі більшого значення набувають міжнародні стандарти підготовки персоналу. Ці стандарти уніфікують перелік професійних компетентностей, навчальних модулів та рівнів сертифікації, слугуючи орієнтиром для закладів вищої освіти в усьому світі. Впровадження таких уніфікованих стандартів значно сприяє академічній мобільності здобувачів та викладачів, інтеграції у світовий фітнес-простір та підвищенню конкурентоспроможності випускників на глобальному ринку праці.

Доктор педагогічних наук, професор тієї ж Академії, Даріуш СКАЛЬСЬКИЙ, у своєму виступі зосередився на структурі підготовки фітнес-тренерів у Польщі. Він повідомив, що основою навчання є загальнопрофесійна підготовка, яка реалізується упродовж перших трьох курсів. Вузькопрофесійна спеціалізація відбувається на останніх семестрах навчання. Професор СКАЛЬСЬКИЙ підкреслив, що сучасний фітнес-тренер має володіти глибокими знаннями з анатомії, фізіології, дієтології, реабілітації, а також бути компетентним у використанні цифрових технологій. Це включає застосування інноваційних рішень для об’єктивної оцінки функціонального стану клієнта, моніторингу прогресу та ефективного управління індивідуалізованими програмами тренувань. Було акцентовано, що стандарти професійної підготовки включають такі ключові компетентності, як здатність до індивідуалізації фітнес-програм, розвинене критичне мислення, високий рівень клієнтоорієнтованості, а також глибокі знання етики та психології роботи з різними цільовими групами, включаючи людей похилого віку, дітей та осіб з обмеженими можливостями.

Провідні українські фахівці у сфері фізичної культури і спорту взяли активну участь у дискусії, презентувавши проєкти освітніх програм для здобувачів 2025 року набору. Це дозволило деталізувати національний вимір розвитку фітнес-освіти та її адаптацію до сучасних вимог.

Зокрема, були представлені напрацювання:

Тетяни КРАВЧУК, кандидатки педагогічних наук, доцентки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Її доповідь сфокусувалася на інноваційних підходах до формування професійних компетентностей майбутніх фітнес-тренерів.

Володимира ЗАЙЦЕВА, кандидата педагогічних наук, доцента, завідувача кафедри фізичної реабілітації Національного університету «Чернігівська політехніка». Він представив бачення інтеграції реабілітаційних аспектів у навчальні програми для фахівців фітнес-індустрії.

Оксани КОРНОСЕНКО, докторки педагогічних наук, професорки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Її виступ був присвячений стратегічним напрямкам розвитку фітнес-освіти на Полтавщині з урахуванням викликів глобалізаційних процесів та потреби в безперервній професійній підготовці.

За результатами обговорення та виступів спікерів було ухвалено консолідоване рішення, що фітнес-освіта майбутнього має розвиватися на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого та технологічного підходів. Вона повинна забезпечити підготовку фахівців нового покоління — креативних, адаптивних, відкритих до інновацій та готових ефективно працювати в умовах швидких соціальних, демографічних і технологічних змін.

Колектив кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної фізичної культури ПНПУ імені В.Г. Короленка висловлює щиру вдячність колегам-організаторам заходу, а також усім спікерам за змістовні доповіді, обмін цінним досвідом підготовки тренерів у своїх освітніх закладах та надання вичерпних відповідей на всі поставлені запитання.

You may also like...